70 CM DUPLEX FILTER MET 1.6 MHZ SHIFT

 

Van een bevriend zendamateur heb ik een 6-polig filterset gekregen, fabrikaat Kathrein, gemonteerd in een 19" behuizing.
Deze set was gebruikt om twee VHF-zenders op ÚÚn antenne te koppelen en was verder ongeschikt voor VHF repeater amateurdoeleinden, dit omdat de Q-factor veel te laag was. De resonatoren bleken veel te kort te zijn en indien ze juist op 2-meter gebruikt zouden moeten worden dan zou er een veel te grote top-tuning gebruikt moeten worden, vandaar...
Na enige studie is deze set omgebouwd voor UHF duplex gebruik in de 70 CM amateurband met als doel een minimale isolatie van 90 dB en een maximale doorlaatdemping van 1,5 dB, dit alles met een shift van 1,6 MHz.

De filters zijn geheel uit elkaar gehaald en vervolgens:
- De buizen doormidden gezaagd, dit bleek precies goed uit te komen
- De resonators ingekort tot 157 mm, deze waren ongeveer 370 mm
- Alle deksels voorzien van twee N-connectoren, h.o.h. = 25 mm
- Het koppel en tuningprincipe aangepast volgens onderstaande afbeeldingen.

De complete filterset in bedrijf. De set bestaat uit drie inductief en drie capacitief afgeregelde eenheden.
De koppeling tussen de twee drie-polige secties is gemaakt met een circulator.
De totale isolatie bedraagt ca. 110 dB

De onderdelen in overzicht, links is de inductieve versie opengewerkt te zien, rechts is de capacitieve te zien, samengesteld in de resonator.
Rechts boven is de bestaande frequentie tuningschroef te zien, deze draait aan de onderzijde in de resonator en zorgt voor een instelbare top capaciteit en daarmee is de resonantiefrequentie van elk filter afzonderlijk af te stellen. De lengte van de straler, 157mm, is zo gekozen dat deze juist boven de toe te passen frequentie resoneert. Hierdoor kan de tuning capaciteit zo klein mogelijk blijven en wordt de Q-factor van het filter niet be´nvloed. De maximaal toepasbare frequentie is hierdoor 435 MHz. Indien de frequentie hoger moet zijn dan dient de resonator dus korter gemaakt te worden.
Indien de maximum frequentie 440 MHz moet zijn dan dienen de resonatoren tot op 155 mm afgedraaid te worden.
 

Links: Het boren van de 18 mm gaten in de messing resonator, rechts: de samengestelde bovenplaat voor montage.

De 1,6 MHz afstand tussen de notches (doorlaat en sper; zie trackingplots verderop) worden ingesteld door de instelbare condensator (trimmer). Deze is gemaakt door in een messing busje met PTFE isolatie, een 6 mm schroefdraadstift te draaien. Deze draadstift draait door de M10 bevestigingsbout van de resonator aan het deksel. De 30 mm  PTFE ringen zijn om de bus goed te isoleren en ook vast te zetten zodat deze na het afstemmen niet meer kunnen bewegen. Links de samengestelde deksel, rechts in onderdelen. De bevestigingsbout met daardoor het messing draadeind (M6) is hierop te zien. Het busje, dat hier aan de spoel is gesoldeerd, is van 0,5 mm dik verzilverd messing plaat gemaakt door het rond te kloppen op een 7mm boor.

Links een samengesteld capacitief filter. De spoel is vervangen voor een stripje. Rechts een overzicht van onderdelen en een samengesteld huis met de tuningschroef.
Door het soldeerpunt van de stripje naar boven of beneden te leggen kan de activiteit van het filter be´nvloed worden. Indien deze te groot wordt dan neemt niet alleen de isolatie toe, tot wel 40 dB, maar ook de doorlaat demping. Bij iets meer dan 30 dB isolatie is de doorlaatdemping ongeveer 0,35 dB.

Trackingplots van resp. een inductief en een capacitief filter. De verticale schaal is 5 dB/div.

Technische gegevens:

Doorlaatdemping per element: max. 0,5 dB (0,35 typ.),
Sperdemping per element: 32 dB (30 dB typ.) bij 1,6 MHz shift.
Afmetingen buitenhuis: 180 x 80 mm
Resonator: 34 x 157 mm
Tuningcapaciteit: 3 - 18 pF

Het filter terug gemonteerd in 19" frame met circulator.

 

Dat niet alle experimenten het gewenste resultaat opleveren bewijst onderstaand "Bierfilter"
Het 1-liter bierblik bleek volkomen ongeschikt als als filter. Met dezelfde constructie als bovenstaand bleek de doorlaatdemping bijna 4 dB te bedragen en de sperdemping komt niet boven 15 dB uit. Blijkbaar zijn de HF eigenschappen van vertind blik heeeel slecht.
Het ziet er leuk uit maar dat is dan ook alles.
BEER CAN = NOT WORKING! WASTE OF TIME!

Naar de homepage van PE0SSB